Tempel, tempel, tempel, beach - Reisverslag uit Calangute, India van Clemens Meijs - WaarBenJij.nu Tempel, tempel, tempel, beach - Reisverslag uit Calangute, India van Clemens Meijs - WaarBenJij.nu

Tempel, tempel, tempel, beach

Door: Clemens en Monique

Blijf op de hoogte en volg Clemens

15 November 2012 | India, Calangute

Voor Rs 2.000 huur je hier een taxi die de hele dag tot je beschikking is. Dat heb je wel nodig als je een ritje uitstippeld van ongeveer 110 km. Naar het zuiden, in de omgeving van de zakenstad Ponda liggen een drietal Hindoestaanse tempels. In Pune is er op elke straathoek een. Het verschil is dat deze oud en mooi zijn en die in Pune komen van de Praxis, zonder airmiles. De eerste tempel die we aandoen is de Shantadurga tempel, het populairste heiligdom van Goa. Of ik mijn schoenen maar even uit wil doen bij het betreden. De wierook komt uit mijn sokken. Volgens de beschrijving heeft deze tempel een 5-verdieping hoge lantaarntoren. Geloof mij maar, ik denk dat ik hem gezien heb. Of ik kan niet tellen of zij niet. We zijn hier binnen geweest en met de camera op mijn heup heb ik illegaal foto's gemaakt. Ze zijn ook zeker niet allemaal gelukt want ik heb kennelijk een scheve heup. De offers bestaan uit bloemen en kokosnoten. Die geef je in een luikje af (te vergelijken met de lege flessen bij AH) en dan krijg je een handje vol vloeistof. Dat neem je mee in een gang die rond het offer-loketje loopt en als je er aan de andere kant uitkomt, kun je zien dat een vrouw de kokosnoten inneemt, in een zak doet om ze (vermoed ik) nog een paar keer te verkopen. Mocht je ooit een kokosnoot kopen, bedenk dan dat ie misschien wel hier is geofferd. De tweede tempel is de Shri Mahalsa tempel, dit vind ik de mooiste. Meerdere koepels van steen en van koper. Het mooiste is, dat wij als toerist er niet in mogen. Ik mag mijn schoenen aanhouden. Zouden ze dat voor mijn sokken hebben gedaan? Met herrie en getrommel worden de kwade geesten en wij ook verjaagd. We lopen nog wat rond de tempel bij de stalletjes en komen er een Coca Cola koe tegen. Ook heilig, misschien wel nog heiliger. Bij de derde tempel, de Shri Mangesh tempel heb ik het al een beetje gehad. We mogen wel naar binnen, maar dan moet ik niet alleen mijn schoenen, maar ook mijn camera afgeven. Daar heb ik tot nu toe nog niks voor gevoeld en dat ga ik ook niet doen. Hier komen we ook een bosje Russen tegen. Die lopen in bikini bovenstukje hier rond, praten behoorlijk hard en zo het zich laat aanzien hebben ze weinig respect.
We rijden met de taxi weer noordwaarts ons hotel voorbij. In de taxi hebben we nl onze tas met strandspullen liggen. Ongeveer 15 km voorbij ons hotel ligt het strand van Ashvem. Dat is een luxe strand en dat merken we vooral aan de prijs van de lunch. Hoger dan ons eerdere adres in Calangute. Maar hier hoor ik Europese muziek van Dire Straits, Rod Steward (ja,ja, zijn geld is op, dus heeft hij weer een plaatje gemaakt). We gaan nog een uurtje aan het strand liggen en lezen nog wat, ik loop nog wat foto's te maken. Dan gaan we naar het Presa di Goa terug om de laatste nacht in het super hotel door te brengen. Morgen weer naar het hectische Pune met vele tempels.

  • 15 November 2012 - 19:14

    Edo:

    Je hebt het kort geleden nog gehad over stroomstoringen.... Zie foto waar het aan 'licht'.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Clemens

Actief sinds 21 Sept. 2012
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 31724

Voorgaande reizen:

25 Maart 2013 - 24 Mei 2013

Clemens InDia (part II)

25 September 2012 - 21 December 2012

Clemens InDia (part I)

09 November 2012 - 18 November 2012

Clemens en Monique in Goa, India

Landen bezocht: