Oud Goa - Reisverslag uit Calangute, India van Clemens Meijs - WaarBenJij.nu Oud Goa - Reisverslag uit Calangute, India van Clemens Meijs - WaarBenJij.nu

Oud Goa

Door: Clemens en Monique

Blijf op de hoogte en volg Clemens

13 November 2012 | India, Calangute

Adam en Eva ontwaken in het paradijs. De iPhone wekker gaat klokslag 8:00 uur jengelen. Vandaag komt om 10:00 uur onze dagtaxi die ons wat van Goa laat zien. We starten met de rit naar Oud Goa. Daar staan 2 Christelijke kerken gebroederlijk naast elkaar. Een witte en een zwarte. We weten niet waar we moeten beginnen en lopen naar de zwarte kerk. Dit is de Bom Jezus kerk, opgetrokken in zachte laterietsteen en niet gepleisterd. Nou, het beeld dat we hier van Jezus zien, had best gepleisterd mogen worden. Wat een bloederig Jezusbeeld. Hadden ze maar Hansaplast in Goa. Je mag hier best fotograferen maar niet de biddende mensen.
In deze kerk steken wij twee kaarsjes op. Voor de mensen die het nodig hebben en in het bijzonder voor 2 mensen die alle steun op dit moment goed kunnen gebruiken. Ze weten zelf wel wie we bedoelen. Hierna steken we over naar de wit-van-buiten-kerk. De Cajetanus (lees niet: kale anus want dat deden wij ook niet) is door Italiaanse monniken gebouwd en lijkt in mijn optiek veel op de Duomo Santa Maria Assunta, de kerk bij de Toren van Pisa. Deze kerk doet zijn "lees-niet-naam" eer aan. Je hebt de neiging alles wat zich hier binnen bevindt, eruit te gooien. Ouwe vergane troep. De witte is van buiten mooier, de zwarte van binnen. Als ze deze kerken nu eens combineren; goed voor de werkgelegenheid en daarna nog maar een kerk te onderhouden. We rijden verder in zuidoostelijke richting naar Ponda. Daar bezoeken we de Sahakari Spice Farm. Ietwat commercieel opgezette excursie door de plantage van cacao, koffie, bananen, peper, nootmuskaat en vanille. Bij ieder kruit wordt verteld dat met 2 druppels voor, tijdens of na het ontbijt, al je problemen over zijn. Je hersenen, darmen, maag, hart en seksproblemen zijn meteen opgelost. En allemaal te koop in het winkeltje aan het eind van deze rondleiding. We krijgen een lunch met banaan, zoete rijst en krokante vis. De spycies slaan we over, er zit Chilipeper in en die is wel 1.237 keer zo heet als andere peper. Dat hebben we onthouden.
Als laatste gaan we naar Oud Panaji, de hoofdstad van Goa. Dat oud heeft hier niet de betekenis van voormalig want alles staat hier op instorten, het is gewoon oud. Wat hebben we hier (nog) te zoeken? We drinken een grote Kingfisher en een Lemon Soda Sweet (ze hebben ook Salt) en stappen weer in de taxi. Hij brengt ons nog naar het nieuwe Panaji, ook oud. Er is nog een of twee hotels te vinden en een mooie witte kerk. We zijn moe en ik fotografeer de kerk vanuit het autoraampje. We gaan terug. Vanavond eten we weer Mediterraan, biefstuk en lamskoteletten vergezeld van friet en mayonaise. We bellen nog even naar huis. Om kwart voor elf valt internet uit en de volgende morgen type ik dit verhaal opnieuw in.

• 14 November 2012 - 10:56

Raymonda:

Hoi Clemens' en Moniqeu!!! Ohhh wat super om te lezen dat jullie daar zooo genieten!! Wat een andere wereld daar joh!! En wat een leuk verhaal weer!! Maak er nog een leuke fijne week van samen!! Geniet van al het moois en van elkaar!! Xxx van ons!!

• 14 November 2012 - 15:16

Michel:

Ook hier in Tenerife lezen we je/ jullie verhalen met plezier.
    25 graden hier.
    Vanmorgen bij het ophalen van de auto even een cache meegenomen.
    De verste weg voor mij tot nu toe