Indiers en fotografie - Reisverslag uit Poona, India van Clemens Meijs - WaarBenJij.nu Indiers en fotografie - Reisverslag uit Poona, India van Clemens Meijs - WaarBenJij.nu

Indiers en fotografie

Door: Clemens

Blijf op de hoogte en volg Clemens

06 November 2012 | India, Poona

Er wordt mij vaak verweten dat ik weliswaar mooie foto's maak en dat je goed kunt zien waar ik geweest ben, maar niet met wie. Nou, dit weekend heb ik ontdekt dat het ook anders kan. Van de Indiërs kun je zeggen dat je goed kunt zien met wie ze weg zijn geweest, maar niet waar naartoe. En toch is er ook nog een verschil met de Chinezen. Zij zetten zichzelf altijd op de foto maar zorgen ervoor dat telkens de achtergrond anders is. Ook een manier van vastleggen.
Op het strand liggen drie verschillende opblaaskussens die normaliter achter een boot worden voortgetrokken. Ze liggen ongeveer 10 meter uit elkaar en op een daarvan zit een groep van ongeveer 10 Indiërs. Een daarvan staat op, pakt een camera en gaat een foto maken. En iedereen poseren en lachen, recht tegen de zon in, kan mij het schelen. Allemaal fijngeknepen Chinese oogjes. De foto is gemaakt en de groep gaat naar het volgende kussen. Daar herhaalt het hele tafereel zich nog een keer. Alles hetzelfde, maar op een ander kussen.
Een enkele keer komt iemand op mij af en zegt dat ik een foto moet maken van een krabbetje op het strand. "Waarom?" vraag ik. "Dat is mooi en dan wil ik hem graag hebben." Daar heb ik geen zin in en hang een ingewikkeld verhaal op van RAW format fotografie en dat hij dat niet kan lezen op zijn computer. Een andere Indiër schudt zijn hoofd bevestigend (ik moet er nog aan wennen) en ik raad hun aan iemand te zoeken die een JPG camera heeft. Gelukkig slikken ze het verhaal en zijn ze weer weg.
De volgende dag heeft iedereen zijn foto's meegenomen en ze worden op de algemeen toegankelijke schijf gezet. Er zijn 784 foto's gemaakt door 6 camera's. Omdat ik de omgeving wil laten zien heb ik minder foto's van de groep gemaakt. Het valt iedereen op dat ze anders zijn. Een collega met een hoedje op heb ik van de achterzijkant gefotografeerd. Het commentaar: mooie foto maar je kunt zo toch niet zien wie het is? Wedden dat ze zichzelf wel herkend? En als je verder vraagt weten ze echt wel wie het is hoor. De HR manager gaat immers over de salarissen...

  • 06 November 2012 - 19:27

    Ans:

    Och ja Clemens nou weet ik wie het is!!! Enne hoeveel nchtes slapen nog? Je kent ze niet meer terug hoor Zonder hoedje is ze leuker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Clemens

Actief sinds 21 Sept. 2012
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 31749

Voorgaande reizen:

25 Maart 2013 - 24 Mei 2013

Clemens InDia (part II)

25 September 2012 - 21 December 2012

Clemens InDia (part I)

09 November 2012 - 18 November 2012

Clemens en Monique in Goa, India

Landen bezocht: